Cookie Consent by PrivacyPolicies.com
صفحه نخست / افغانستان / رسوم عید بین مردم افغانستان در قدیم ها و حال حاضر چی نوع تغیرات آماده است؟
Eid-mubarak-afghanistan

رسوم عید بین مردم افغانستان در قدیم ها و حال حاضر چی نوع تغیرات آماده است؟

رسوم عید بین مردم افغانستان در قدیم ها و حالا چی تغیرات آماده است ؟

مردم افغانستان از دوسوم عید با آداب کهن استقبال میکنند همه مردم با لباس نو وظاهر آراسته پس از ادای نماز عید به خانه بزرگان شان رفته عید مبارکی می نمایند واز خداوند شکر گزاری میکنند, مردم بعد از یک ماه مهمانی خداوند ماه مبارک رمضان, از نعمت های خداوند بهره میبرند هر آنچه در دین‌ اسلام آمده به نفع مسلمان میباشد روزه هم بخاطر صحت سلامت انسان مفاد زیاد دارد مردم در نماز عید باسجده بخداوند شکر گزار نعمت های پروردگار خود را میکنند, در این روز کسانی که قبل از عید یکی از اعضای خانواده را از دست داده باشد تمام اقوام او بخاطر دلداری به منزل شان میرود, کودکان و نوجوانان نیز ودر این روز فرخنده لباس نوومیپوشند ودر بازی های مختلف عنعنوی‌اشتراک می نمایند وعیدمبارکی‌بعد از نماز عید صورت میگرد, کسانی که مریض اند دوستان به عیادت‌شان میروند به فقرا از طرف کسانی که توانایی مالی دارند صورت میگیرد در قسمت های از افغانستان سمتهای غربی ولایات هرات غور بادغیس‌زنان از عید رمضان تا عید قربان دسته دسته به خانه یک دیگر رفت امد خود را ادامه میدهند کسانی که نامزد است زمینه دید بازدید اش از اقارب نزدیک دختر مساعد میشود و داماد به دیدن آنها رفته و تحایف‌میگیرد که این تحفه شامل کلچه‌روغن جوشی تخم جوشانده دستمال های گلدوزی شده لباس وغیره میباشد.
بزرگان میگوید پیش از این در بامیان رایج بود کسانی که اول ماه نورا‌می دید به فاتح میدان جنگ شباهت داشت با هزار غرور‌و سربلندی از قله کوه پایان می آمدند وتعریف میکردند که چگونه ماه را دیده اند از این رو نام آنها تا یکسال سر زبانها میبود, به اساس روایت ها مردم یک شب پیش از شب عید را شب مرده ها مینامند که هرکس کوشش میکند حلوا مالیده دلده یا خوراک دیگردتهیه کرده به خانه دیگران تقسم میکند به امید زنده ماندن فرهنگ افغانی.
به نظر شما عزیزان چی فرق میان مردم در قدیم ها و حال حاضر به میان آماده است ؟ آیا هنوز هم مردم ما عید و یا جشن نوروزی را به همانند سابق ها تجلیل میکنند آیا حالا هم همان صمیمیت و صداقت های سابق مانده است و یا تغیرات را میبینید؟ آیا مزه و خوشحالی که قدیم ها در شب های عید بود مانده است یا حالا همه چیز ۳۸۰ درجه تغیر کرده و دیگر مثل سابق ها نیست, و آن لذت و خوشحالی که قدیم ها بود از بین رفته است, لطفآ نظریات تان را بنویسید.

در باره AfghanPassion.com

به وب سایت, بزرگترین و مشهورترین شبکه اجتماعی افغانستان Afghanistan My Passion در فیسبوک خوش آمدید. برای تبلیغات و ارسال مطالب از مینو های سایت کار بگیرید و معلومات حاصل کنید. با سپاس فراوان تیم:

جالب است بخوانید

کنسرتی که بخاطر کمک به افغانستان دایر شده بود به جـ ـنگ خاتمه یافت

کنسرتی که بخاطر کمک به افغانستان دایر شده بود به جـ ـنگ خاتمه یافت گفته …

دیدگاهتان را بنویسید